نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5892
-
الف
+

قلعه تاریخی فریدون با قدمت دو هزارساله در ولایت فراه افغانستان

در این گزارش با «قلعه فریدون» در ولایت فراه افغانستان آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، در نزدیکی ولایت فراه، بنایی تاریخی با نام «قلعه فریدون» قرار دارد که به «شهر کهنه» نیز معروف است و یکی از قدیمی ترین آثار باستانی افغانستان می باشد.

پیشینه تاریخی

باستان شناسان قدمت این قلعه را بیشتر از دو هزار سال تخمین زده اند. عده ای این قلعه را متعلق به فریدون یکی از شخصیت های اساطیری شاهنامه می دانند. 

«فراه» و «فره»  با کلمات «فر یا فره» به عقیده محققین، قدیمی ترین شهر و مرکز ولایت، شهر کهنه فراه است. در متون عهد تیموری و صفوی حتی در متون عهد نادر افشار از شهر کهنه فراه به نام «قلعه داوری» یاد شده ولی بعد ها این اسم به کلی فراموش گردیده و امروز از آن تنها بنام «شهر کهنه» یاد می شود.

علاوه بر این ها نقل قول های دیگری نیز در مورد قدمت و پیشینه این قلعه وجود دارد. مثلا گروهی از مورخان می گویند که این قلعه و قلعهِ کوچکتر کنار آن در زمان داریوش کبیر و به دست بزرگان زرتشت بنا گشته است.

 برخی ادعا می کنند که این قلعه توسط اسکندر کبیر ساخته شده است اما هیچ اجماعی در مورد اینکه چه کسی آن را ساخته است وجود ندارد

شکل ظاهری

«قلعه فریدون» با مساحت حدود ۳۰۰ جریب از گل و خشت خام ساخته شده است. این قلعه دارای ۹۹ برج کوچک و بزرگ می باشد. دو دروازه بزرگ شمالی و جنوبی با نام های قندهار و هرات نیز دارد.

در شمال شرقی قلعه یک بنای قلعه مانند کوچک دیده می شود که قدمتی برابر با «قلعه فریدون» دارد. در مورد ماهیت این قلعه کوچک نیز اختلاف نظر وجود دارد. بعضی آن را محل استراحت خود فریدون می دانند.

برخی دیگر معتقدند که این مکان محل نگهداری اسلحه ها و مهمات جنگی بوده است. همچنین این قلعه کوچک را ارگ، استادیوم ورزشی یا عبادتگاه نیز می دانند.

باغ کافی در اطراف قلعه

در کنار «قلعه فریدون» فضایی سرسبز و زیبا موسوم به باغ کافی ساخته شده است. باغ کافی محل مناسبی برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت به خصوص برای بانوان فراه می باشد.

شهر کهنه با بیش از دو هزار سال قدمت با سرعت زیادی در حال تخریب است. تاکنون هیچ اقدامی در جهت بازسازی و مرمت این بنا صورت نگرفته است. 

م ح

نظر شما
ارسال نظر